"Hypotheekadviseurs ING spreken elkaar tegen"


De hypotheek verhogen om een halve ton te vergokken in het casino? De ING vindt het goed. Maar wil je het geld steken in een onderneming, dan geeft de bank niet thuis.


Mijn vriend opent binnenkort in Haarlem een kapsalon. Op zoek naar startkapitaal stuit hij afgelopen zomer louter op weigerachtige kredietverstrekkers. De banken lenen in deze barre tijden slechts met tegenzin uit. Maar geen nood. Ik bewoon een huis met een overwaarde van vier ton, dus de aflossingsvrije hypotheek kan wel wat omhoog, denk ik.

Begin juni dien ik mijn verzoek in bij de telefonische helpdesk van de ING. ,,Dat is zo geregeld’’, belooft iemand me. ,,U hoeft er niet eens voor naar de notaris, want in uw huidige akte staat dat u het bedrag kosteloos mag verhogen. Het enige wat u moet doen, is de huidige WOZ-waarde van uw huis opzoeken en uw salaris- en pensioengegevens.’’

Maar als ik met de gevraagde informatie bij de hand terugbel, blijkt het vervolgtraject toch minder simpel. Nu moet ik wachten op een telefonisch onderhoud met de hypotheekadviseur. En die is pas over acht weken (!) beschikbaar.

,,Kan het niet sneller?’’, smeek ik. ’Nee’, is het antwoord. ,,Maar met deze overwaarde en met uw inkomen is straks alles snel afgehandeld.’’

Gelaten tel ik de weken af. Op een ochtend krijg ik dan eindelijk een adviseuse aan de lijn, die me binnen twee minuten in verbijstering achterlaat.

- ,,Hypotheekverhoging? Geen sprake van als het voor een zakelijk doel is. Dat doen we niet, omdat we mensen niet mogen opzadelen met torenhoge schulden.’’

- ,,Ik kan dat gemakkelijk afbetalen, het is trouwens een gering bedrag. Bovendien dient mijn huis als onderpand, u loopt geen risico’’, werp ik nog tegen. Maar het is over en uit.

bron : IJmuidercourant
comments powered by Disqus