Schiphol zorgt voor meer herrie in omgeving


 HOOFDDORP - Hans Alders heeft woensdag 29 september toelichting gegeven op het nieuwe geluidstelsel. Daarbij kwam ook de start van het experiment voor het nieuwe normen en handhavingstelsel aan de orde. Voor veel van de 160 aanwezigen was het na afloop duidelijk. Er komt meer geluidhinder en niet alleen in de meest bekend kernen zoals Zwanenburg, maar ook uit Nieuw-West in Amsterdam en de wijk Floriande in Hoofddorp.

Doel van de informatieavond in Claus Event Centre was uitleg geven aan de omwonenden van Schiphol en een goed begrip bij de bewoners verkrijgen. Het Alderstafel-akkoord geeft een groei in het aantal vluchten van Schiphol naar 510.000 per jaar tot 2020. Dit bekent meer overlast voor de omwonenden. Bovendien wordt er vanaf 1 november een tweejarig experiment gestart waarbij nieuwe normen - en handhavingstelsel wordt gestart. De resultaten zullen worden gemonitord volgens Alders en na een en tweejaar geëvalueerd. 'Het huidge stelsel is door de Tweede Kamer failliet verklaard, vanwege de grote complexiteit.' De gedachte achter het nieuwe stelsel is dat voor elke start en landing de minst overlastgevende start- en landingsbaan wordt gebruikt. Daarbij komt als opmerking dat het weer en veiligheid dit moeten toelaten en de mainportdoelstelling van Schiphol wordt gehandhaafd. Na de pauze werden de bewoners in de gelegenheid gesteld om hun vragen te stellen.

Compensatie

De aanwezigen kwamen uit Noord- en Zuid-Holland. Marloes van der Voort woont in het Hoofddorpse Floriande en wil compensatie in de WOZ omdat zij onder valse voorwendselen haar huis in deze wijk heeft gekocht. Alders gaf naderhand dat hij daar niets aan kon doen en de lokale overheden, gemeente en provincie toekomstige kopers beter moet voorlichten over de plannen. Van der Voort vroeg nog om de burgers te laten profiteren van de meerinkomsten bij het hogere aantal vluchten. Alders verwees haar naar het leefbaarheidfonds van waaruit initiatieven worden bekostigd. Sanders, ook uit Floriande maakte zich zorgen over de ruime bochten de vliegtuigen en nemen en daarbij over zijn wijk vliegen. Tom Spoor woont in Noordwijk en heeft wel degelijk last van het lawaai en vond het vreemd dat zijn dorp niet werd genoemd bij de locaties. Uit Amsterdam, stadsdeel Nieuw-West, kwamen er ook vragen. Zo vroeg een inwoner wat de succesfactor was van het experiment. Bovendien was hij benieuwd naar de tijdsduur van de evaluatie van het experiment. Een ander was bang voor de veiligheid, en verwees daarbij naar de crash met de Boeing van Turkish Airlines.

bron : Echo

Auteur mr. M. Hasselman

 

comments powered by Disqus